Przewiń do treści 

HTML w Node.js

Opublikowany:
Autor:
Comandeer
Kategorie:
JavaScript

Czasami można używać pewnej technologii od lat i nie zorientować się, że gdzieś tam głęboko chowa pewną małą, acz diabelnie przydatną funkcję. Tak jest też w przypadku Node.js i jego require.

HTML w Node.js?!

Wyobraźmy sobie, że tworzymy skomplikowaną aplikację webową i stwierdziliśmy w pewnym momencie, że zdecydowanie za dużo czasu spędzamy na obsłudze szablonów HTML. No bo trzeba taki plik HTML wczytać, przerobić na szablon i dopiero można podstawiać dane. A co jeśli można byłoby zrobić coś takiego:

const template = require( './templates/hello.html' );

console.log( template.render( {
	user: 'Comandeer'
} ) );

Zamiast tworzyć oddzielnie szablony dla każdego pliku HTML, po prostu importujemy plik HTML i dostajemy od razu obiekt szablonu (np. Hogana). Prosto i przyjemnie, w duchu tego, co umożliwia webpack – tyle że w środowisku produkcyjnym. Byłoby fajnie, gdyby się tak dało, prawda?

Rozszerzanie require

Na szczęście się da! Przy użyciu mało znanej własności requireobiektu rozszerzeń. Koncepcja działania jest bardzo prosta: do tego obiektu dodajemy, jakie rozszerzenie pliku chcemy obsługiwać, a następnie po prostu dopisujemy funkcję do obsługi tego typu plików. Zatem obsługa plików HTML sprowadzać się będzie do dodania do tego obiektu jednej funkcji:

require.extensions[ '.html' ] = () => {};

Ta funkcja przyjmuje dwa parametry: obiekt reprezentujący wczytywany moduł oraz jego ścieżkę.

Każdy wczytywany moduł przed wykorzystaniem go w Node.js musi zostać skompilowany do kodu JS. W Node.js jest za to odpowiedzialna metoda _compile wczytywanego modułu. Dopiero tak przygotowany kod jest przez Node.js traktowany jako pełnoprawny moduł JS. Jak dokładnie to przebiega, można zobaczyć w kodzie źródłowym Node.js. W podobny sposób będzie wyglądał nasz hook:

const { readFileSync } = require( 'fs' );

require.extensions[ '.html' ] = ( module, path ) => {
	const html = readFileSync( path, 'utf8' ); // 1
	const code = `const hogan = require( 'hogan.js' );
const template = hogan.compile( \`${ html }\` );

module.exports = template;`; // 2

	module._compile( code, path ); // 3
};

Nasz hook na sam początek pobiera zawartość pliku HTML (1). Następnie jest ona umieszczana wewnątrz kodu bardzo prostego modułu JS, który tworzy z niego pełnoprawny szablon Hogana i go eksportuje (2). Tak przygotowany kod kompilujemy przy pomocy module._compile (3). I już, nasza aplikacja JS może wczytywać pliki HTML!

Arrgh!

Oczywiście w rzeczywistym świecie hooki często są bardziej skomplikowane, jak np. @babel/register, transpilujący kod JS w locie. Dlatego dla takich przypadków powstała biblioteka pirates, która ułatwia dodawanie hooków:

const { readFileSync } = require( 'fs' );
const { addHook } = require( 'pirates' );

addHook(
	( code, path ) => {
		const html = readFileSync( path, 'utf8' );

		return `const hogan = require( 'hogan.js' );
const template = hogan.compile( \`${ html }\` );

module.exports = template;`;
	},
	{ exts: [ '.html' ] } // 2
);

W przypadku tej biblioteki hooki dodaje się przy pomocy funkcji addHook. Jako pierwszy parametr przyjmuje ona funkcję, która zwraca przerobiony kod wczytywanego modułu. Drugi parametr to obiekt opcji (2). Nas interesuje jedynie opcja exts, pozwalająca wskazać, dla jakich rozszerzeń plików dany hook ma działać. Istnieje jednak także opcja matcher, która przyjmuje funkcję. Jest ona odpowiedzialna za sprawdzenie, czy dla pliku o danej ścieżce chcemy użyć naszego hooku, czy nie. W naszym wypadku chcemy używać naszego hooku dla wszystkich plików HTML, więc nie musimy jej używać.

Ale zaraz, zaraz…

Czy aby na pewno rozszerzanie require to dobry pomysł? Wszak dokumentacja twierdzi, że to opcja przestarzała – i to od wersji 0.10.0…

Cóż, tak, ale nie. Nie, ponieważ im więcej różnych dziwnych rzeczy będziemy robić w czasie wczytywania modułów (doklejanie fragmentów kodu, transpilacja, obsługa plików graficznych itp., itd.), tym dłużej będzie trwało dołączanie kolejnych modułów. Tak, bo… po prostu nie ma innej możliwości. Mimo że ta opcja nie jest opisana w oficjalnej dokumentacji, a jej używanie jest niezalecane, to opiera się na niej naprawdę spory kawał ekosystemu i najzwyczajniej w świecie nie może zostać to usunięte. Zwłaszcza, że alternatywy naprawdę nie ma.

A co z modułami ES?

Najnowsze wersje Node’a (12+) doczekały się – eksperymentalnej na chwilę obecną – obsługi modułów ES. Nie da się ukryć, że ich składnia jest przyjemniejsza od tej, która jest dostępna w modułach CJS. Dodatkowo specjalnie dla ESM powstał oficjalny sposób rozszerzania mechanizmu wczytującego moduły. Przy jego wykorzystaniu możemy w prosty sposób stworzyć obsługę plików JS. Zacznijmy od stworzenia pliku html-loader.mjs.

Przy tworzeniu modułów ES trzeba pamiętać, że powinny mieć one rozszerzenie .mjs. To standardowe rozszerzenie dla modułów, a w dodatku wymagane przez Node.js, by dany plik był w ogóle parsowany jako moduł.

Będzie on zawierał dwie funkcje asynchroniczne: resolve oraz dynamicInstantiate. Pierwsza z funkcji służy do poinformowania Node.js, gdzie dokładnie szukać konkretnego modułu oraz z jakim typem pliku ma do czynienia. Druga funkcja służy do stworzenia modułu w locie. Dopiero połączenie tych dwóch funkcji daje nam ekwiwalent hooków dla require.

Zacznijmy zatem od pierwszej funkcji, resolve:

import { URL, pathToFileURL } from 'url';

const baseURL = pathToFileURL( process.cwd() ).href; // 1

export async function resolve( path, parentModuleURL = baseURL, defaultResolve ) {
	if ( !path.endsWith( '.html' ) ) {
		return defaultResolve( path, parentModuleURL ); // 2
	}

	const url = new URL( path, parentModuleURL ).href; // 3

	return { // 4
		url,
		format: 'dynamic'
	};
};

Funkcja przyjmuje trzy parametry: ścieżkę do modułu (w dokładnie takiej formie, w jakiej została użyta w kodzie aplikacji), ścieżkę do modułu nadrzędnego (w postaci URL-a) oraz domyślną funkcję wyszukującą moduły. W przypadku gdy ścieżki do modułu nadrzędnego nie ma (bo np. jest to główny moduł aplikacji), używamy zamiast niego ścieżki (w postaci URL-a) do obecnego katalogu roboczego (1), czyli do katalogu, z poziomu którego uruchomiliśmy naszą aplikację node’ową. Na samym początku funkcji resolve sprawdzamy, czy na pewno mamy do czynienia z plikiem HTML; w przeciwnym wypadku wykorzystujemy natywną implementację do wczytania danego modułu (2). Następnie tworzymy URL dla naszego modułu HTML (3). Dostajemy URL rozwiązany względem parentModuleURL, np. ./templates/hello.html rozwiązane względem file:///katalog/application/ da nam ostatecznie file:///katalog/application/templates/hello.html. Na końcu zwracamy obiekt (4) zawierający URL modułu oraz jego format ustawiony na 'dynamic'. To umożliwi nam podstawienie zawartości modułu w funkcji dynamicInstantiate.

Przejdźmy zatem do funkcji dynamicInstantiate:

import { fileURLToPath } from 'url';
import { promises as fs } from 'fs';
import hogan from 'hogan.js';

const { readFile } = fs;

export async function dynamicInstantiate( url ) {
	const path = fileURLToPath( url ); // 1
	const html = await readFile( path, 'utf8' ); // 2
	const template = hogan.compile( html ); // 3

	return {
		exports: [ 'default' ], // 4
		execute( exports ) {
			exports.default.set( template ); // 5
		}
	};
}

Na samym początku przerabiany URL modułu z powrotem na ścieżkę (1). Następnie używamy jej do wczytania zawartości pliku HTML (2). Wykorzystujemy w tym celu obiecankową wersję modułu fs. Wczytany kod HTML kompilujemy do szablonu Hogana (3). Następnie zwracamy moduł. We własności exports określamy, jakie nazwy będą miały eksportowane wartości (4). W naszym wypadku będzie to tylko default – a więc domyślny eksport modułu ES. W metodzie execute ustalamy dla naszego eksportu wartość (5). W przeciwieństwie do hooku dla require tutaj używamy obiektu JS zamiast stringu z kodem JS.

Wypada teraz stworzyć plik aplikacji, index.mjs, który będzie mógł skorzystać z naszych hooków:

import template from './templates/hello.html';

console.log( template.render( {
	user: 'Comandeer'
} ) );

Sprawdźmy zatem, czy działa:

node --experimental-modules --experimental-loader html-loader.mjs index.mjs

Flaga --experimental-modules jest obecnie potrzebna, by w ogóle włączyć obsługę modułów w Node.js 12+, natomiast flaga --experimental-loader wskazuje plik, w którym znajdują się nasze hooki. Na samym końcu podajemy ścieżkę do aplikacji.

Jeśli wszystko się powiedzie, powinniśmy zobaczyć ostrzeżenie o tym, że funkcja niestandardowych funkcji wczytujących modułów jest eksperymentalna i może się zmienić w każdej chwili, oraz kod HTML naszego szablonu.

Osobiście uważam, że hooki dla ESM są o wiele przyjaźniejsze w używaniu niż hooki dla require – głównie dlatego, że nie opierają się na dziwnej magii tylko na oficjalnie udokumentowanych funkcjach. Dodatkowo nie jesteśmy zmuszeni do operowania na stringach, a na normalnych wartościach JS-owych.

Demo

Wersje demonstracyjne wszystkich trzech sposobów (“ręczny” hook dla require, hook przy pomocy pirates oraz hook dla ESM) znajdują się w przykładowym repozytorium na GitHubie. Pliki require.js i require-pirates.js zawierają hooki dla require, podczas gdy esm.mjs – dla ESM.

A tak przy okazji: wesołych świąt 🎄!

Komentarze

Przejdź do komentarzy bezpośrednio na Githubie.