W odwiedzinach u Bramkarza
Słońce leniwie chowało się za widnokręgiem, rozrzucając pomarańczowe smugi po bezchmurnym, alabastrowym niebie, jakby było wielkim krakenem rozczapierzającym swoje macki. Szedłem złotożółtą plażą kontrastującą z lazurową tonią oceanu, w której odbijały się heroiczne zmagania niebios z wodną bestią. Piasek chrzęścił pod moimi stopami, jakby szepcząco skarżąc się na brutalność mego kroku. Widziałem go – siedział na leżaku, udając, że życiodajna ognista kula wciąż góruje na nieboskłonie, a jej kapryśne promienie tylko czekają, by smagać jego bladą skórę. Gdy stanąłem nad nim i pochyliłem się, miał zamknięte oczy. Drapieżny mrok rzucanego przeze mnie cienia zmusił go do spojrzenia na mnie – spojrzenia jakże zaskoczonego i pytającego. Powolnym, acz zdecydowanym, ruchem dłoni zdjąłem okulary przeciwsłoneczne i, patrząc cynicznie w jego wciąż nierozumiejące oczy, powiedziałem spokojnie ochrypłym głosem: “Wstawaj, Bramkarzu, mamy Node’a do spalenia”.
Zmiana krajobrazu
Nieco ponad rok temu stworzyłem Bramkarza, po czym szybko odesłałem go na urlop. Od tamtego czasu trochę się pozmieniało w krajobrazie narzędzi do “pilnowania” kodu odpalanego w Node.js. Hagana, czyli pierwowzór Bramkarza, w sumie umarła mniej więcej w tym samym czasie i nie dostała żadnej aktualizacji od lipca tamtego roku. Natomiast pojawiło się nowe narzędzie tego typu, @sandworm/guard
… mające jedno pobranie tygodniowo i zaktualizowane 9 miesięcy temu. Innymi słowy: również podzieliło los Bramkarza. Więc pod względem userlandowych rozwiązań za dużo się nie wydarzyło.
Wydarzyło się za to po stronie samego Node’a. Pojawił się bowiem eksperymentalny system uprawnień. Dzięki niemu można m.in. blokować operacje na plikach. Gdy uruchomi się Node’a z flagą --experimental-permission
, domyślnie wszystkie operacje na plikach będą blokowane:
node --experimental-permission
Welcome to Node.js v20.5.0.
Type ".help" for more information.
>
Access to FileSystemWrite is restricted.
[…]
> const { readFile } = require( 'node:fs/promises' )
undefined
> await readFile( './test' )
Uncaught Error: Access to this API has been restricted
at open (node:internal/fs/promises:595:19)
at readFile (node:internal/fs/promises:1042:20)
at REPL2:1:39 {
code: 'ERR_ACCESS_DENIED',
permission: 'FileSystemRead',
resource: '/Users/comandeer/test'
}
Można też m.in. ograniczać URL-e, do których mają mieć dostęp poszczególne moduły. Tym samym Bramkarz jest jeszcze mniej potrzebny.
Bindingi
Niemniej przez ten rok udało mi się też rozwiązać inną zagadkę związaną z Bramkarzem. Ubolewałem mocno nad tym, że poprawne zabezpieczenie zarówno modułów CJS, jak i modułów ESM, wymaga tak naprawdę stworzenia dwóch różnych implementacji wbudowanego modułu fs
. Dodatkowo wersja dla ESM była mocno upierdliwa. Okazuje się jednak, że byłem w błędzie!
W jednym ze swoich projektów używam paczki mock-fs
do testów. Jej zadaniem jest stworzenie fałszywego systemu plików w pamięci, dzięki czemu ma się pełną kontrolę nad tym, jakie pliki są dostępne dla aplikacji. Myślałem, że paczka ta robi to, co ja w Bramkarzu: żmudnie nadpisuje wszystkie metody modułu fs
. Spodziewałem się więc, że nie zadziała, gdy przepiszę mój kod na ESM. Ale przepisałem, a testy dalej działały… Zafrapowało mnie to i odkryłem wówczas pewien fragment w dokumentacji:
Instead of overriding all methods of the built-in
fs
module, the library now overridesprocess.binding('fs')
.[Zamiast nadpisywać wszystkie metody z wbudowanego modułu
fs
, ta biblioteka nadpisuje terazprocess.binding( 'fs' )
.]
Prawdę mówiąc, nie słyszałem wcześniej o tajemniczym process.binding()
, a oficjalna dokumentacja milczy na ten temat. Na całe szczęście istnieje internet i szybkie googlowanie dało mi odpowiedź. Ta niepozorna funkcja stanowi łącznik między JS-owymi częściami Node’a, a tymi napisanymi w innych językach (głównie C++). W rzeczywistości bowiem wbudowany moduł fs
to JS-owa nakładka na bibliotekę do operacji na plikach napisaną w C++. I w jakiś sposób ta nakładka musi się z tym kodem w innym języku porozumiewać. Tym jest właśnie process.binding()
– zwraca funkcje pozwalające na wywołanie kodu C++! I z jakiegoś powodu jest ona dostępna z poziomu użytkownika Node’a. nie jedynie z wewnątrz samego Node’a.
Co więcej, zwracany binding można do woli nadpisywać, a zmiany są widoczne dla całego procesu, omijając przy tym problem oddzielnych wersji dla ESM i CJS. Tym samym nadpisać dowolną operację na plikach można także w następujący sposób:
import { mkdir } from 'node:fs/promises'; // 4
import { binding } from 'node:process'; // 1
const fsBinding = binding( 'fs' ); // 2
fsBinding.mkdir = console.error; // 3
await mkdir( './whatever' ); // 5
Importuję funkcję binding()
z wbudowanego modułu node:process
, reprezentującego aktualny proces (1). Następnie zapisuję sobie do zmiennej bindingi dla modułu fs
(2). Potem nadpisuję metodę mkdir()
z bindingów na wywołanie console.error()
(3). W ramach testów importuję funkcję mkdir()
z wbudowanego modułu fs
(4), po czym wywołuję ją z argumentem ./whatever
(5). Warto przy tym zauważyć, że nadpisanie bindingu dla mkdir
następuje po zaimportowaniu mkdir()
z modułu fs
.
Domyślnie funkcja mkdir
tworzy nowy katalog. Jednak odpalenie powyższego kodu sprawi, że zamiast stworzyć nowy katalog, funkcja mkdir()
po prostu wyświetli w konsoli argumenty przekazane jej bindingowi:
./whatever 511 false Symbol(fs_use_promises_symbol)
Co prawda rezultat, który otrzymujemy, nie do końca pokrywa się z tym, jakie parametry przyjmuje funkcja mkdir()
, ale da się dość łatwo zgadnąć, który argument za co odpowiada:
./whatever
to przekazana przez nas ścieżka do nowego katalogu,511
to chmod nowego katalogu,false
to informacja, czy katalogi mają być tworzone rekursywnie (jeślibyśmy przekazali ścieżkę typu./whatever/innyever
),Symbol(fs_use_promises_symbol)
to oznaczenie, że wywołano obiecankową wersję funkcjimkdir()
.
W ten sposób udało nam się nadpisać funkcję mkdir()
w trakcie działania programu. Gdybym wiedział o tym cudeńku wcześniej, to na pewno bym użył tego w trakcie pisania Bramkarza.
A tak… no cóż, kolejna cegiełka do mojej kolekcji ciekawej, acz średnio przydatnej wiedzy o JS-ie.
Komentarze
Przejdź do komentarzy bezpośrednio na Githubie.